S ecara garis besar terdapat tiga jenis y la producción de los productos que figuran en el presente documento, yanu layanan publik, kebijakan publik dan informasi publik. Los productos de la marca de fábrica venden el sistema de los mejores resultados en el mercado de la madera, khusunya birokrasi pemerintahan daerah. Terdapat berbagai upaya Untuk meningkatkan kualitas Pelayanan Publik sebagai hasil birokrasi, Perubahan struktur birokrasi pembenahan budaya birokrasi dan penyederhanaan tata laksana birokrasi Selama beberapa Año Pasca reformasi pemerintahan dentro negeri, Perubahan struktur birokrasi pemerintahan daerah telah dilaksanakan berulang-camarón de agua dulce, namun pembenahan perilaku Organisasi kurang mendapat perhatian Dan akibatnya, kita, sama-sama, ketahui, bahwa, mutu, pelayanan, publico, belum, banyak, beranjak, dari, posisi, sebelumnya. Itulah sebabnya maka dalam penulisan en el fokus perhatian diarahkan pada pembinaan perilaku organiza dalam rangka meningkatkan mutu pelayanan publik apad organisasi pemerintah daerah. Masalah yang menjadi titik tolak penulisán adalá bagaimana upaya pembinaan perilaku organisasi yang harus dilakukan agar y dampak yang significado terhadap mutu pelayanan publik. Pembinaan Perilaku Organisasi Pengertian Pembinaan perilaku Organisasi Istilah Pembinaan perilaku Organisasi (gestión organizacional comportamiento) pada dasarnya Lebih sering dipergunakan dentro praktek Pembinaan sumber Daya manusia dentro Organisasi Untuk menggambarkan adanya upaya Perubahan perilaku Organisasi Menuju kondisi yang Lebih baik dan Lebih positif, yang bertujuan agar perilaku Organisasi Mendukung terapainya kinerja pelayanan yang lebih baik secara terus menerus. Dalam tatanan konsep teoritis, istilah yang sering dipergunakan adalah dar forma a la conducta (Robbins, 2003: 59) dan modificación del comportamiento (Dessler, 1986: 336). Istilah Pembinaan perilaku Organisasi dipergunakan sebagai padanan yang Lebih Tepat daripada istilah pembentukan perilaku Organisasi atau la formación del comportamiento yang dipergunakan oleh Robbins (2003: 39), di mana Robbins mengemukakan bahwa la formación del comportamiento adalah proses memperkuat secara sistemtis setiap Tindakan yang menggerakkan seorang Individu Lebih mendekati responsa yang Diinginkan La modificación del comportamiento de las istilahs (un término que se usa a menudo como sinónimo de condicionamiento operante) implica el cambio (modificación) del comportamiento a través del uso de la recompensa o el castigo . Memperhatikan pengertian yang terkandung dalam modificación del comportamiento yang dikemukakan oleh Dessler (1986: 336) ternyata di dalamnya terdapat faktor perúbahan perilaku ke arah perilaku organisasi yang dinginkan. Cara atau metode yang digunakan Untuk mewujudkan Perubahan perilaku Organisasi, dan memiliki substansi yang sama dengan comportamiento conformación menurut Robbins (2003: 59), karena sama-sama menunjuk kepada Perubahan perilaku Organisasi yang diinginkan ke arah perilaku yang Lebih positif. Setelah memahami beberapa faktor yang terkandung dentro pengertian comportamiento conformación de modificación de la conducta dan, maka dentro penulisan ini Pembinaan perilaku Organisasi adalah Suatu proses yang terencana Untuk mewujudkan perilaku Organisasi yang positif dengan berdasarkan formalisasi dentro struktur Organisasi dan berpedoman pada norma-norma Organisasi yang berlaku. Proses pembinaan perilaku organisasi. Sebagaimana pengertian yang oleh dikemukakan Robbins (2003: 59) bahwa terdapat proses sistematis dentro Pembinaan perilaku Organisasi, maka proses sistematis yang dimaksud terjadi dentro tahapan-tahapan yang berurutan, Muley dari penyusunan dan pembentukan Kelompok organisasidan struktur Organisasi, dimana TIAP Individu membawa Serta perilaku Masing - masing sampai dengan tahap aplikasi norma dan motivasi dalam pembinaan perilaku organisasi. Donovan (1994: 48-49) mengatakan bahwa proses Pembinaan perilaku Organisasi dilakukan secara bertahap, Dan modelo searah dengan Pengembangan Kelompok yang dikenalkan Tuckman, yang mengatakan bahwa terdapat lima tahap dentro pembentukan Kelompok yang berkaitan dengan perilaku Organisasi, yakni: Etapa 1 Etapa 2 Formando Storming Etapa 3 Norming Etapa 4 Realizando Stage 5 Cessando Tahap formando merupakan awal dalam pengembangan kelompok, dan pada tahap awal tersebut, tiap-tiap individu membawa perilaku masing-masing. Pada organización yang mudah terbentuk, seperti organisasi Pemerintah Daerah, terhadap formando terjadi dengan sendirinya, mengikuti kelompok yang sudah mapan terbentuk. Pada tahap selanjutnya, asalto, mulai dibentuk pola hubungan antara individual dan antara kelompok dalam satu organisasi. Pada organisasi yang sudah mapan. Tahap asaltar sebagaimana juga pada tahap formando, tidak Lagi menjadi tahap yang secara Khusus diperlukan Tahap ke Tres, normalizar, atau pembentukan Norma Dan standar dentro perilaku, yang maná pada tahap ini terjadi pembentukan norma, perilaku Kelompok, kebersamaan keterpaduan Dan. Pada tahap keempat, realizando, telah terbentuk satu kelompok yang telah memiliki norma yang kuat tingkat informal yang kuat serta saling mendukung satu dengan lainnya. Melihat pentahapan Pengembangan Kelompok dari Tuckman tersebut, Ternyata bahwa dentro Pembinaan perilaku Organisasi, tahap yang palidez KRITIS dan sulit dentro pelaksanaannya adalah tahap normalizar dan tahap realizar, karena pada tahap-tahap Inilah terjadi proses intensif dengan mempergunakan metode Pembinaan perilaku pegawai, yakni melalui penguatan positif (Recompensa) penguatan negatif (castigo), pelatihan dan pembelajaran. Dengan mengacu pada pendapat Nigro y Nigro mengenai desarrollo organizacional (1977: 150) maka Pembinaan perilaku pegawai merupakan Bagian dari proses Pengembangan Organisasi, sehingga dengan demikian, Kegiatan Pembinaan perilaku difokuskan pada beberapa bentuk yang searah dengan dan menunjang Pengembangan Organisasi, yakni: 1) Pembinaan Perilaku pegawai saat berhubungan dengan lingkungan, agar memberikan pelayanan publik yang murah, mudah, lancar, efisien dan adil, dan sesuai standar dan prosedur yang telah ditetapkan. 2) Pembinaan perilaku pegawai saat berhubungan dengan sesama pegawai dan membentuk satu kesatuan atau kelompok dalam organisasi. 3) Pembinaan perilaku pegawai dalam memahami, menyikapi, dan melaksanakan tugas pokok organisasi yang tercantum dalam uraian tugas pokok, serta sesuai standar, prosedur dan mekanisme organisasi. 4) Pembinaan perilaku pegawai yang kondusif pada saat pegawai berhubungan dengan organisasi dan melaksanakan tugas untuk mencapai tujuan organisasi. Dalam hal ini diupayakan agar perilaku pegawai searah dengan tugas pokok dan mendukung pencapaian tujuan organiza secara menyeluruh. Kerangka dasar untuk pembinaan prilaku organisasi 3.1. Formalisasi dan standarisasi dalam struktur organiza pemerintah daerah sebagai dasar pembinaan perilaku organisasi Struktur organiza el merupakan salah satu faktor yang membentuk perilaku pegawai, de samping faktor lingkungan organisasi. Robbins (2003) mengatakan bahwa perilaku pegawai ditentukan oleh pengaturan struktur, posisi yang ditempati, peranan yang dimainkan dalam organisun organigrama. Posisi pegawai dalam struktur miembros bentuk pada perilaku, begitu juga halnya dengan peranan yang teruraikan dalam uraian tugas. Rivai (2003: 303) menggambarkan, bahwa, karakteristik, perilaku, pegawai, dalam, organisasi, ditentukan oleh, struktur, status hirarki dan peran dalam organisasi. Pendapat permanecido oleh dikemukakan Wilson (1989: 59-69) bahwa dentro Organisasi Perlu adanya tarea de definir, Jelas Secară dan terurai dentro struktur Organisasi, Untuk membentuk perilaku pegawai yang sesuai dengan tujuan Organisasi dan mendukung pencapaian tujuan Organisasi. 3.2. Norma organización sebagai pegangan dan acuan dalam pembinaan perilaku organizasi Pemerintah Daerah. Norma dalam organiza el merupakan nilai yang tertulis maupun yang tidak tertulis yang escondió y fue organizado por la organización de algas y fue creado por el grupo de mencapai tujuan. Norma organisasi pada dasarnya berisi ketentuán yang boleh dan tidak boleh dilakukan ole y anggota organisasi agar tidak terjadi konflik dalam kehidupan organisasi. Norma organizada por el nombre de la nilai-nilai leluhur yang dianut dalam masyarakat. Sebagai manusia ciptaan Tuhan, un símbolo de la norma, el agama de puesta de sol hal-hal yang baik dan buruk menjadi dasar kehidupan dalam masyarakat. Di samping itu, budaya yang escondió en el mundo de la ciencia y la tecnología. Dentro de un Kehidupan Organisasi Pemerintah Daerah, pada norma yang berlaku umumnya adalah norma yang mengatur Kehidupan Disiplin pegawai, hukuman Pemberian dan penghargaan, Peraturan Pembinaan kepegawaian Muley dari rekruitmen, penempatan, Promosi dan pemberhentian pegawai Muley dari reclutamiento, penempatan Promosi dan pemberhentian pegawai. Bagi organizasi Pemerintah Daerah norma-norma yang tertulis menjadi dasar dalam pembinaan perilaku organiza dan menjadi pegangan dan acuan dalam pemberian recompensa dan el castigo. 3.3. Metode pembinaan perilaku dan y tujuan yang ingin dicapai (1986: 337) mengemukakan adanya dua konsep penting dalam modifikasi perilaku organiza, yakni mengenai los tipos de refuerzo y el calendario de refuerzo. Mengenai los tipos de reforzamiento, baik Dessler, (1986) maupun Robbins (2003) sama-sama mengemukakan adanya empat tipe atau bentuk dalam modifikasi perilaku organisasi. Robbins (2003: 59) mengenukakan adanya empat cara untuk pembentukan perilaku, lewat penguatan positif, penguatan negatif, pemunahan dan penghukuman. Sedangkan Dessler (1986, p. 337), pero el refuerzo positivo, refuerzo negativo, extinción y castigo. Berkaitan dengan tujuan Pembinaan perilaku, Dessler (1986: 337) adanya mengemukakan (1) comportamiento no deseado yakni perilaku yang Harus dihindari, dan hukuman diberikan, el refuerzo negativo, el castigo dan, Serta (2) comportamiento deseado atau perilaku yang diinginkan Untuk diwujudkan melalui Pemberian recompensa , Atau positif refuerzo. Dessler (1986: 336) mengatakan pula bahwa modificación del comportamiento dilakukan melalui proses refuerzo, a través del uso de recompensas o castigo. Dalam rangka mewujudkan comportamiento deseado. Setelah memperhatikan tipe dengan jenis Kegiatan dentro Pembinaan perilaku Organisasi yang Dessler oleh dikemukakan (1986), Robbins (2003), Ternyata bahwa Pembinaan perilaku Organisasi pada hakekatnya bertujuan mewujudkan perilaku Organisasi yang refuerzo positif melalui (penguatan) refuerzo positivo Baik, recompensa Serta y el castigo, Disertai dengan pemberian motivasi, penanaman disiplin kerja, pembelajaran dalam kelompok, dan programa pelatihan dan mentor dalam organisasi. Beberapa Bentuk Perilaku Birokrasi yang Negativo Perilaku yang terbentuk dengan positif, akan mencegah terjadinya berbagai bentuk perilaku yang negatif dalam pemberian pelayanan. Gartson (1993: 118) mengatakan bahwa perilaku birokrat ada yang bersifat riesgo moral, oleh sebab itu disebut perilaku organisasi yang negatif, dalam bentuk-bentuk yang antara lain principal teoría de agentes. Dimana disebutkan bahwa el agente tiene sus objetivos, que no necesitan corresponder a los del director. Menurut Gartson, (1993: 118), dentro de un director Pemberian Pelayanan Publik adalah warga masyarakat, yang memberikan kepercayaan kepada birokrasi Untuk melakukan tugas Pelayanan, sedangkan agente adalah birokrasi yang bertugas Pelayanan memberikan. Perilaku permanecido birokrasi dari yang kurang menguntungkan menurut (Gartson (1993: 114.) Adalah adanya biaya transaksi (costos de transacción) yang SERING Muncul dentro Pembayaran atau costo dentro de un Pemberian Pelayanan Publik di luar ketentuan yang ditetapkan telah agente de Di samping y la relación director Dan biaya transaksi , perilaku yang Umum dentro Organisasi privado dan juga Banyak dijumpai dentro Organisasi Publik adalah gejala racionalidad limitada (Pfeffer, 1992: 135). Menurut Pfeffer, racionalidad limitada adalah gejala terbatasnya pemahaman dari párrafo agente yang berada pada posisi limítrofe atau Bagian dari struktur Organisasi yang Pelayanan memberikan , terhadap keinginan, perintah atau pengarahan dari Pimpinan agente Organisasi, sehingga agente párrafo SERING bertindak di luar keinginan Pimpinan. di samping UIT Pfeffer mengatakan adanya comportamiento oportunista oleh párrafo anggota Organisasi, yang merupakan bentuk perilaku Negativo dentro de Organisasi privado maupun Publik. Hadirnya director gejala y Teoría, costo de transacción, racionalidad limitada, comportamiento oportunista, merupakan bukti dari perilaku organiza yang kurang menguntungkan dalam pemberian pelayanan, dan itu dapat dihilangkan dengan proses pembinaan perilaku organisasi. Peningkatan mutu pelayanan publica pada organisasi Pemerintah Daerah Kabupaten / Kota. Apabila dikaitkan dengan ASPEK Organisasi dentro Pemberian Pelayanan sebagaimana dikemukakan oleh Lovelock (1994: 179) Zeithaml-Parasuraman-Berry (1990: 23) Dan De Vyre (2003), maka Mutu Pelayanan yang Lebih baik de Dapat diwujudkan apabila Organisasi dan aparatur pemberi Pelayanan MAMPU memberikan Informasi, konsultasi, keramahan, dan perhatian, dengan struktur organisasi yang ditata dan diberdayakan (empoderamiento) agar memberikan respon yang cepat dan diberikan oleh pegawai yan memiliki kompetensi dan perilaku yang positif. Mengenai gerakan peningkatan mutu pelayanan publik, Milakovick (1995: 11) mengemukakan bahwa pada pertengahan tahun 1980-an, para ahli pemerintahan sonó la alarma al identificar la falta de un modelo consistente de marco de trabajo para la gestión de servicios como la razón más citada para la insatisfacción del cliente . Seiring dengan berkembangnya prinsip reinvención del gobierno, dengan mengaplikasikan semangat espíritu empresarial dentro de ke Organisasi Publik, maka prinsip cliente gubernamental impulsado yang menempatkan masyarakat sebagai pelanggan yang Harus dilayani dan dipuaskan, maka TQS sebagai Suatu strategi de Dapat diaplikasikan pada Organisasi Publik, dan proses Pemberian Pelayanan Publik. TQS merupakan suatu strategi yang bersifat komprehensif yang melibatkan seminario organizado por dalam. El TQS no es un fin en sí mismo, sino una estrategia cuidadosamente diseñada y ejecutada para mejorar los procesos y los servicios a través de mejoras continuas en calidad, confiabilidad, sistema y desempeño (Milakovich, 1995: 23) mengatakan bahwa. Gerakan untuk memperbaiki kualitas pelayanan pada organiza publica didasari oleh pemikiran yang mendudukkan masyarakat sebagai pelanggan dan konsumen dari bienes públicos dan servicios civiles, dan organisasi pemerintah adalah produsador dan proveedor semua jenis bienes públicos dan layanan civil. Dalam konteks organisasi bisnis, pelayanan yang diberikan kepada pelanggan menentukan kesetiaan pelanggan membeli productor diantara beberapa productor yang menjadi kompetitor. Sedangkan dalam organisasi publik mutu pelayanan organiza publí menentukan kepercayaan masyarakat terhadap janji yang diberikan pemerintah, sesuai dengan hubungan y janji dengan percaya (Ndraha, 2003: 105). Milakovich (1995: 75) mengatakan bahwa terdapat tiga aspek yang menentukan dalam peningkatan mamá pelayanan, yakni. (1) entorno físico, (2) sistem procesos dan (3) recursos humanos. Apabila di implementasikan pada Organisasi Pemerintah Daerah, maka de Dapat dilakukan analógico bahwa dentro Lingkungan Organisasi Pemerintah Daerah otonomi Kabupaten, terdapat beberapa ASPEK yang sangat menentukan dentro Peningkatan madre Pelayanan Publik, sebagai berikut: 1) Adanya perangkat-perangkat Organisasi Pemerintah Daerah dan de unidad a unidad organisasinya Dengan segala kelengkapan kantor peralatan yang dibutuhkan, pada posisi dan keadaan yang mudah terjangkau, sesuai dengan kebutuhan masyarakat. 2) Adanya sistem dan proses pemberian pelayanan yang dibangun menyertai dan dan dalam struktur dan tatalaksana organisasi Pemerintah Daerah. 3) Adanya sumber daya manusia pegawai yang terlatih dengan ketrampilan dan perilaku yang kondusif untuk memberikan pelayanan publikyang bermutu. Kaitan antara Ketiga aspek yang dibutuhkan sebagai penentu mutu pelayanan publik tadi pada dasarnya merupakan aspek-aspek utama yang terkandung dalam organisasi Pemerintah Daerah. Aspek yang ke (1) dan (2) merupakan bagian dari organizador de las cosas. Itulah sebabnya maka penataan organisasi Pemerintah Daerah denata penataan sistem que prosedur pelayanan, serta pembinaan perilaku pegawai merupakan kebijakan yang harus dilakukan dalam peningkatan mutu pelayanan publik pada daerah otonomi Kabupaten. Formalisasi dalam organisasi, sebagaimana yang dikemukakan oleer Dessler (1986: 193) dilaksanakan dalam rangka pembinaan perilaku pegawai. Formalisasi menurut Dessler (1986: 193) berbentuk (1) Formalización por trabajo, (2) Formalización por flujo de trabajo, (3) Formalización por reglas, dan (4) Formalización por Struktur, Prayudi (1996: 108) pula bahwa formalisaasi dilakukan Dengan regulasi, dan prosedur, dan standarisasi. Formalisasi, juga, menyangkut, penyusunan, uraian, tugas, pokok dan tugas, jabatan, dalam organisasi, dan pada akhirnya dapat dikemukakan pula bahwa bentuk formalisia dalam struktur organiza akan membentuk proses pemberian perilaku organisasi. Pembinaan perilaku organisasi dengan mutu pelayanan publicar Kualitas pelayanan berkaitan dengan terpenuhinya standar pelayanan dan harapan dan keinginan másyrakat terhadap pelayanan yang mereka terima. Kualitas pelayanan berkaitan pula dengan kepuasan peianggan (masyarakat dalam hal pelayanan publik) terhadap pelayanan yang diberikan. Lukman (1999: 26) menyatakan bahwa mutu produk yang dihasilkan baru dapat dikatakan berkualitas apabila sesuai dengan keinginan pelanggan, dapat dimanfaatkan dengan baik, dan diproduksi (dihasilkan) dengan cara yang baik dan benar, sesuai dengan standar yang ditetapkan. Menurut Lukman (1999: 26) bahwa dalam arti kualitas pelayanan, sudah tercakup Lukman (1999: 27) menyatakan bahwa secara garis besar, kualitas pelayanan dapat dikaji dari dua aspek, (1) factor humano dan (2) factor no humano. (I) entorno físico, (2) sistem processes dan (3) recursos humanos. Factor humano dalam pelayanan publik merupakan aspek utama yang harus ditangani. Procesos del sistema adalah berkaitan dengan kesiapan aspek sumber daya manusta untuk menjalankan sistema dan proses, pemberian pelayanan dalam pelaksanaannya dilakukan oleh sumber daya manusia, pegawai dalam organisasi yang memiliki perilaku yang berbeda-beda. Manusia dengan perilakunya, cenderung mencari keuntungan sendiri (comportamiento de la oportunidad), dengan keterbatasan nalar dan pengertian (racionalidad acotada) serta gejala agente y principio (Pfeffer: 1982) dan Garton (1996). Berbagai gejala perilaku yang Negativo atau perilaku yang tidak sama atau bahkan berlawanan dengan tujuan Organisasi dentro Pemberian Pelayanan Publik, Harus ditangani melalui Pembinaan perilaku Organisasi, agar perilaku Organisasi yang terbentuk adalah perilaku yang positif, dentro de un arti perilaku yang mendukung terwujudnya Pelayanan Publik yang bermutu. Keberhasilan proses pembinaan prilaku organisasi akan memperkujat budaya organiza yang pada akhirnya akan meningkatkan mutu pelayanan publicar pada Pemerintah Daerah Kabupaten maupun Kota. Bentuk pelayanan publik pada Pemerintah Daerah lebih banyak bersentuhan dengan perilaku pegawai yang merupakan faktor penentu perilaku organisasi. Oleh sebab itu, terwujudnya perilaku organisasi yang positif akan menentukan baik atau buruknya mutu pelayanan publica pada organizasi Pemerintah Daerah. Strategi Pembinaan Perilaku Organizacionesi Pemerintah Daerah Secara konkrit, pembinaan perilaku organiza pemerintah daerah dilakukan dengan beberapa kegiatan nyata sebagai berikut. 1. Memperjelas uraian tugas dalam struktur organisasi atau definición trask. Sehingga semua pemangku jabatan tugas mengerti dan mengetahui tugas pokoknya, tugas pokok orang lain, arah koordinasi dan integridad dalam struktur dengan jelas. 2. Mngembangkan norma-norma organisasi yang hidup dan dipedomani dalam organiza ditaati dan eksis dalam intruksi organización interna. 3. Membudayakan nilai-nilai dan norma tersebut, dengan menebarkan prinsip recompensa y castigo yang seimbang. 4. Mengutakan iklim kerja yang miembro de harapan positif dan kondusif yang berfungsi sebagai aspek motivasi yang kuat. 5. Membangun pola sistem pago yang berbasis kinerja secara adil dan proporcional sehingga tercipta rasa keadilan yang berdasarkan bobot tugas birokrasi. 6. Membangun pola karir yang transparan, just dan adil yang akan memberi harapan bagi seluruh aparat birokrasi Pemda para la venta de productos de la limpieza de la piel. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Pengalaman selama ini dimana penatan kelembagaan yang dilakukan secara berulang-ulang tanpa diimbangi atau disertai dengan pembinaan perilaku organisasi telah menyebabkan mandegnya proses peningkatan pelayanan publica pada pemerintah daerah. Mutu Pelayanan Publik pada Organisasi Pemerintah daerah Banyak ditentukan oleh ASPEK manusiawi dari birokrasi dentro de un hal perilaku Aparat birokrasi tatkala memberikan Pelayanan kepada masyarakat sehingga upaya Pembinaan perilaku Organisasi menjadi Suatu hal yang Strategis bagi Pemerintah daerah. Ceritera Minah Senget Saya tak bagus dentro INGLÉS Tapi saya fuste cakap Kat awak TE AMO 9829 Saya tak bagus dentro geografi Tapi saya Boleh Tahu awak tinggal dentro HATI Saya Saya tak bagus dentro Sejarah Tapi saya MASIH ingat bila dan dimana kita jumpa buat Pertama Kalinya :) Saya tak bagus dentro KIMIA Tapi saya boleh bagitau TINDAK BALAS bila saya Awak senyum SAYA TIDAK HEBAT dalam tiap2 sujeto Tapi saya boleh bagitahu despertar yang saya hebat dalam semu SUBJEK Jika TEMA dan setiap BAB nye mengisahkan tentang AWAK :) Respuesta korang. 160 Jueves, 2 de Febrero de 2012 31 de enero de 2012 Detik di mana aku mula kenal erti sebuah hubungan 8220persahabatan8221. Waktu ini dia sudah mulai berdengkur dan di saat itu juga aire mata yang selama lebih 3 minggu ini aku cuba tahan akhirnya mengalir juga. Selepas dia de membrete de hal yang sebenar tentang permasalahan yang berpunca dari aku itu. Aku mula mengerti apa itu kehidupan Dalam kehidupan. Kita, tidak, akan, sentiasa, berada, atas, danés, hidalga, dalam, keadaan, gembira. Sesekali bila tiba masanya. Detik tangis akan muncul juga dalam setiap kehidupan yang dinamakan insan. Abre una nueva ventana fresca de aku berjaya. Aku defenisikan, sbg, berjaya, sebab, dia, tak dapat, membaca, riak, wajah, aku. Itu bmaksud aku berjaya sorokkan segala kebimbangán tentang permasalahan ini dari nya. Syukur lah. Sejujurnya. Aku x mahu dia tahu yang aku sedang asyik bermán dengan emosi pabila memikirkan tentan masa depan hidup aku dan dia. Selama ini. Dia banyak bersusah payah untuk keselesaan dan kebahagiaan aku. Kali ini. Di saat dia perlukan sokongan dan semangat dari aku Tak mungkin sekali-2 aku lunturkan Pepagi camni (0147am) aku masih tak, mampu untuk memejamkan mata ku. Setibanya 8220kami8221 desde KL petang tadi. Aku mukai terasa dada ku sebak Entah kenapa aku merasakan yang dia akan pergi meninggalkan ku. Berkali-2 aku cuba menahan tangis ini dari mengalir. Dan aku berjaya Namun pada waktu ini. Sedan dia lena dalam kehangatan malam Airmata ku gagal ku kawal Aku memeluknya dari belakang untuk menghilangkan segala kerinduan ku namun semakin erat ku dakap nya. Semakin berjurai airmata ku mengalir Es un miembro de la familia con un grupo al aire libre en el área de meluahan isi hati melalui penulisan alam maya ini. Hanya melalui ceritera ini sajalah aku mampu memujuk perasaan ku sendiri. Tapi aku bertanya-2. Kenapa seminggu dua en el aku merasakan yang kami akan berpisah. Kenapa aku merasakan yang aku bakal kehilangan nya. Banyak lagy perkara yang perú aku fikirkan. Aku tak mahu hubungan dunia en el menjejaskan masa depan ku. Namun aku juga tak de la bermaksud untuk melupakan dan memutuskan hubungan dengan nya kerana aku pasti. Tanpa nya hidup aku bertambah gelita. Hanya dia satu-2nya yang bertakhta dalam hidupku ini. Untuk pengetahuan anda-2 yang sudi membaca ceritera aku ni. Dan juga untuk peringatan aku sendiri. Tarikh untuk aku practico tak lame saje lagy tapi preparación del mono yang aku da buad. Da cukup hebad dan bersediakah aku. Etiqueta de nombre tak tempeh lagy L Bolsa de mano. Sandalia o talón. Akal da terisi ke. DIOS MIO. - O Hurmmm K Kerana masala yang bercampur-2 ini lah yang membuatkan caché aku bertambah tidak tenteram. Langsung tak aconteciendo selama sebulan dalam tahun 2012 ni. Kekadang ha sido el primero en publicar un comentario. Phuiii Esperanzadamente. Jangan gt, lt8221 Bea. En serio I sayang dan cintakan U sangat-2. Walaupun bule dkatakan selama sebulan ni I berada dekat dengan U. Tetap merasakan yang I sedang merindui U. Kenape I merasekan yang sedemikian sayangg. 82178217 (Iloveyoudamnmuchbaby: -... Di Saat Aku tak pernah Jemu mencintaimu dugaan juga tidak pernah Jemu mendatangi Hidupku Andai Kau Bumi Aku Lah Paksi Nya Hari ni selepas 3 hari aku menjejakkan kaki ke rumah Kedua ibu bapa ku di Negeri Perak Darul Ridzuan ini. aku berpeluang Untuk membawa nya bersiar-2 Sekitar Taman Perumahan di Kawasan Rumahku. Walaupun sudah Lewat mallam baru kami keluar. ianya adalah Detik yang aku gembira Kira dan merupakan sebuah Kenangan yang tercatat manis dentro hidupnya. Aku berpeluang mengajarnya memandu Autos memandangkan dia akan mengambil ujian Untuk mendapatkan lesen tak lama Lagy. Namun aku berasa agak terkilan kerana Emosi aku ketika UIT agak kurang Stabil disebabkan kerinduan yang memuncak padanya ditambah pula dengan keriuhan adik-2ku yang ada sama di DLM Autos tersebut. Aku terkasar bahasa dan Cara layanan ku juga agak kasar Ketika itu Aku sangat-2 terkilán dengan diri ku sendiri. Pasti dia merasakan yang aku sudah banyak berubá L Tidak sayanggggg. Cinta de la música y la música. PERCAYALAH PADAKU Sungguhhhhhhh. aku rindu Diaa:... 8221 (Bagaimanakah Cara nya Untuk aku memberitahunya Bagaimanakah Cara Untuk aku mengawal rasa rindu ini demi kejayaan ku di kelakk práctica Sayangg aku di beritahu oleh mu bahawa kau Akan bertukar tempat kerja dan sengaja mahu menukar Kawasan kerja Semata-2 mahu mengotakan Janji mu Untuk hidup dekat dengan ku memandangkan Selama ini cinta kita fuste dikategorikan sbg cinta de un radio de JAUH. TAPI kami FRESCO DI repita otra vez Ipoh 8211 Kuala Lumpur J Pada mulanya ia Langsung tak bawa Masalah pada hubungan kami. Aku dan dia MAMPU menjalani Kehidupan seperti .. biasa namun selepas kami 82168217berkahwin82178217 aku Suda tidak MAMPU berpisah dan berjauhan darinya Lagy namun berita UIT agak merunsingkan fikiran ku walau dentro de un pada masa yang sama hati ku berbunga Bahagia dengan perkhabaran UIT Thx bebé ilysm:..... Aku aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarghhhhhhh: 8217 ( Maafkan ayang baby, Ayang es un niño de tres años de edad y un bea kamewahan. Aritu bea nak pegy karaoke. larang AYG: 8217 (Bea tau kenape AYG larang Ayg larang SBB AYG xnak bea boros pade perkara yang x sepatutnye Bkn AYG NAK sekat keinginan bea TAPI cometa kene Bijak bebé Ayg NAK bea gunekan conducto pade Benda YG penting dan sepatutnye Lagy satu.... : 8217 (yang membuatkan ayg selalu mengalirkan aire mata dalam diam-2 adala semasa bea teringin nak makan char koew tiaw mase kite lalu tym kite nak balik utk tengok AJL 2011 semanal (30/01/2012) Atas moto lag ayg da mengalir air mate . mengenangkan AYG tak MAMPU NAK Belikan bea mono YG bea teringin tu Kedua kali Buat AYG minta maaf bea:.. 8217 (Sepanjang erjalanan AYG diamkan diri bea tanye mono pon AYG x jwb bea Perasan kan Dan Untuk yang ketiga Kalinya AYG berase yang.. Hidup ayg tak gune adlh apabila bea teringin que bea ade cakap 8220 hurmmmmm sedapnye bau KFC Lame x makan 8220. Ya Allah. Tym tu ayg rase ayg lah kapel yang paling x berperasaan apabila ayg dengan sueño nye buat-2 x dgr dan Sin embargo, este es tu negocio? Bea ade tanye ayg. 8220sayang nak ape 8221 Ayg diamkan aje smp la di di 3 buah gerai ni. Gerai pertame menjual chuleta de pollo. Ayg YG teringin mkn bende ntah pape 2 DGN letargo Nye mintak bea Belikan. Harga RM 5.50. Sampai di gerai kedua. Ayg, brenti, sbb, ade, terbau, ayam, berempah. Bea tanye. Nak x Ayg cakap 8220 nak. Sedap baunye 8220. Harga RM 5.00. Di gerai no.3 yg kite berenti. Ade jual nugget ayam Bende tu leper je. Tepung yg disalut tu aje tebal Bea suh beli satu Tapi quizás sb tau ayg suke ayam. Bea hulur duit suh beli dua Harga RM 1.00 satu. Así que 2 RM 2,00. Astagaa. Apa yang telah aku lakukan ni. Dia menginginkan carbón koew TIAW yang sudah lama dia idamkan yang berharga dentro Lingkungan RM 4 / 5. aku berkira-Kira. Tapi diaaaaa 8221 (KFC YG Selama ini menjadi rutina makanan harian ku. (SI dia sediakan) Kini dia sendiri mengidamkan. Aku Gagal penuhi. Ya Allah. Kenapa aku tergamak membiarkan dia sedemikian. Berapa sangat LAH Gama makanan-2 UIT jika dibandingkan dengan kasih sayang nya . Tadi. autobús sebelum Menuju ke Ipoh bergerak. aku ke inodoro. Dia aku x benarkan masuk ke kerana aseo aku minta nya jagakan barang-2. Selepas aku keluar. aku katakan padanya yang XDE higiénico aire. Memang UIT kenyataan nya TAPI tidak Salah Andai aku Temani nya ke aseo de Más. namun aku tidak melakukan demikian. Aku Terus mengajak nya ke Tingkat atas Untuk membeli ticket. Semasa hendak Menuju ke bus arah. aku ada tania kan sama ada dia mahu ke aseo melepaskan hajatnya atau tidak. namun dia gelengkan . Semasa di dentro de un autobús. gembira dia dan berselera benar kerana de Dapat menikmati Buah nenas dan ASAM boi. Katanya. dengan aku saja diámetro de Dapat nikmati Buah ini kerana ibunya tidak membenarkan nya kerana perutnya yang sensible. Aku mula khuatir. Risau-2 dia menderita kesakitan kerana keizinanku itu. Sepanjang perjalanan aku terlena. Aku merasakan yang dia sentiasa mengalaskan lengan nya Untuk memberikan keselesaan kpd aku YG Sedang lena sedangkan dia terpaksa berjaga walaupun dia sendiri Sedang mengantuk. Aku mengetahui nya kerana ada ketika nya aku terjaga. aku Lihat dia tersengguk-2 dikepala ku mengantuk Menahan. Ya Allah. Besanya kasih sayang nya pada aku: 8217 (Pabila kepala ku mengikut gerak bus, dia, dengan, menkar, semula, aku, kepangkuannya, Sikapnya, mencairkan, hati, ku., Di, saat, aku, mula, terari, lena., Bus, berhenti, di, Petronas, Dia, mahu, meregangkan, badan, namun, aku, y, berada Berhampirannya, terkena, siku, nya, Aku mengeluh, memarahi, nya, dia de los muertos, maaf, padaku di atas, ketidaksengajaan, nya, Zhao, nya, aku, sedangkan, dia, sengal-2 kaki dan tangan semata-2 mahukan aku dapat tidur dengan selesa Dia utarakan niatnya mahu ke toilet selepas 3 jam perjalanaan menahan niat untuk melepaskan hajat. namun aku larang kerna khuatir bus akan mula bergerak. Namun bila ku fikir-2. aku menyuruhnya pergi supaya setibanya di Hentian Medan Gopeng kelak. aku tak perlu mengeluarkan duit utk nya ke toilet lagy. Dia merenungku. Dia bersuara. 8220 Sayang. jangan la kedekut ngan bea. 30sen je. kat Pudu tadi pun x bagi bea gi toilet. Mdn Gopeng kang pun x bagi. sampai hati sayang. 30 sen pun berkire ngan bea. Ya Allah. Aku terpukul dengan kata-2nya itu. Aku menyesal kerana melayannya sebegitu rupa. Ya Allah. bantulah aku mengubah perangai. tingkah laku dan sikap ku ini. Maafkan ayang baby. Aku menangis spt aku melakukan satu dosa besar. Ya. memang dosa besar. Aku terlalu berkira dengan insan yang mula yang tak pernah berkira harta benda dengan ku. Kenapa aku jadi begini. Ianya kerana aku 8220TAKUT8221 untuk hidup dalam kemiskinan dan kesempitan wang. Yang aku pentingkan wang. bukan kebahagiaan. Patutlah dia langsung tak kisah duit simpanan nya semakin kekurangan. rupa-2nya yang dia utamakan adalah kebahagiaan kebahagiaan aku. Padan lah dia selalu risau andai dia tak mampu bwa aku pergi berhibur. makan makanan kegemaran ku yg sedap2. tgk wayang. rupa-2nya dia awal-2 lagy seakan-2 sudah tahu dan dapat membaca sikapku yg akan berubah dan mudah melatah apabila kesempitan hidup begini. Sayangku. kini baru ku tahu erti sebenar CINTA DAN KASIH SAYANG. Cinta dan kasih sayang yang sebenar telah mengajarku erti susah dan senang bersama. pahit dan manis hadapi berdua demi menuju kebahagiaan yang selamanya. Kini baru ku sedar kasih sayang mu yang menggunung pada ku yang dulu aku selalu pertikaikan. Aku berjanji. selepas ini kita akan hadapi susah senang. suka duka. pahit manis kehidupan bersama. Takkan ku biarkan kau keseorangan walau apa dugaan. halangan atau cubaan yang mendatang. akan ku gagahi demi kasih sayang ku pada mu. Kini aku hanya khuatir dan runsingkan tentang masa depan kau dan practical aku yg juga menentukan masa depan aku. Buat masa ini. hanya 2 perkara ini yg asyik menggangu fikiran dan emosi ku. Aku tak sanggup melihat kau ketiadaan duit sementara kau mendapatkan kerja yang bersesuaian dengan kau. Aku juga tak sanggup untuk melihat kau bekerja siang malam demi ingin hidup disamping ku. Aku risau tentang kesihatan dan keselamatan kau sepanjang kau berada dengan aku kerna aku tak sanggup membiarkan kau merajuk di saat kau menginginkan sesuatu yang family kau larang. Waktu kerja kau. pergi dan balik kau. duit belanja kau. makan minum kau. keselesaan kau. teman-2 baru kau. bos baru kau. persekitaran kau. Sí. Semua itu yang aku sedang fikirkan sekarang sayangg. Selama ini. perkara itu lah yang aku runsingkan dan perlu fikirkan. Andai aku gagal memenuhi dan menjaga semua kepentingan dan keperluan kau ini. aku akan merasakan yang aku gagal dan tak layak untuk kau sayangi. Wahai kekasihku. aku mahukan hidup kau sempurna. selesa dan kau bahagia. namun mampukah aku untuk mengecapi semua 82168217hadiah terindah8221 untuk mu itu. Kau sendiri tahu yang aku hanya lah insan yang tak punya apa-2. dari segi wang ringgit mahupun harta benda. jady mampukah aku sayanggggggg :8217(( Air mataku mengalir lagy tika aku mengenangkan yang keinginan aku untuk melihat kau hidup bahagia dan sempurna hanya impian dan fantasi ku saja memandangkan aku hanya seorang pelajar di saat ini. Tunggulah kejayaan ku dalam membahagiakan mu. Ini janji aku sayang. Aku akan berusaha kuat utk berjaya dalam pelajaran dan kehidupan. Tak lame lagy baby. sabar ye. Akan ku menjadikan impian ku ini reality demi kebahagiaan dan kegembiraan mu disampingku. Hanya untuk mu KeQasehKu :8217)) hujan di luar masih renyai, membasahi aspal hitam jalan raya, menerbitkan percikan air setiap kali tayar kenderaan melaluinya. cinta hati aku masih lagi tetap berdiam diri. cahaya di matanya sudah pudar dan semakin hilang. setiap kali dia menoleh memandangku, panahan matanya kosong tidak seperti selalu. biasanya mata itu akan penuh dengan rasa kasih dan cinta. setiap kali dia merenung, aku jadi semakin yakin cintanya semakin mekar, semekar kasihku padanya. aku juga turut berdiam. segalanya yang ku fikirkan hanya berlegar-legar di ruang minda yang semakin sempit. lelah kurasakan. dengan keadaan yang semakin mendesak, dengan tekanan dari segenap penjuru, aku takut cinta ini akan tersembam di atas lopak kemarahan dan kebencian. pastinya aku dan dia akan berasa sakit. aku berengsot sedikit ke kanan, mendekatkan tubuhku ke tubuhnya yang masih kaku merenung siling bilik. entah apa yang dia fikirkan. dia mengeluh. perkataan pertama yang keluar dari bibirnya sejak 30 minit yang lalu. itu pun kalau ia boleh dianggap sebagai satu perkataan. mungkin hanya keluhan yang dia sendiri tidak sedar akan keluar dari mulutnya. peliknya, aku turut kelu untuk menuturkan sebarang ayat. masih lagi hati ini bersoal jawab dengan semua kejadian yang telah berlaku. berlawanan pula dengan apa kehendak hati. aku tak mahu dia pergi. kenapa mesti hatinya terdetik untuk keluar dari hidupku inisudah hilangkah rasa cinta di hati sudah lupakah pada janji yang disemai sejak awal pertemuan dahulu atau dia kecewa kerana aku yang melanggar janji perlukah pada saat-saat sebegini, aku tetap dengan kedegilan untuk memenangkan prinsip sendiri dan menyalahkan keadaan perlukah aku menyalahkan diri sendiri supaya segalanya menjadi mudah. betul ke akan bertambah mudah atau akan menjadi semakin kusut dek rasa tidak puas hati. akhirnya..aku sedar sesuatu. tidak kira siapapun yang betul, baik aku atau dia yang salah hanya satu sahaja yang aku tahu. hanya satu yang aku pasti. hanya satu yang tidak ada sesiapa pun dapat menyangkal. yang satu itu adalah aku menyintainya. Erna Erazzat marah bukan kebencian tapi tanda sayang.. kalau bea cari gaduh lagi dengan syg. syg marah je bea. syg ngamuk2 la ngan bea ni. kalau bea marah syg balik. syg cakap je macam ni malas syg nak layan bea ni la. bea yang suruh syg marah bea bila bea carik pasal. sekarang sukati bea lah, cakap x serupa bikin la tapi takut gak la..takut bea tgh gila, entah apa yang x kena. makin teruk la kita gaduh kalau syg cakap macam ni dengan bea. kan iskk2..xleh guna idea tu. tapi tu kalau bea yang cari gaduh. biasanya bea mana ade cari gaduh dengan syg. syg pun x suka cari gaduh ngan bea. cuma agaknya kita ni gedik..dah elok2 harmoni je..xde perang xde sakit pale nak memujuk ke merayu ke atau xde sakit pale nak marah2..kita nak jugak keadaan macam tu melanda. Pelik la ngan kita ni.. gaduh teruk la macam mana pun. kejap aje. nak gaduh sampai 2-3 jam memang tak dapat la. walaupun salah sorang gedik nak panjangkan bergaduh. biasanya bea la kan yang gedik tu. si gedik yang asyik la membebel tak nak benti. mana la syg x hangin kan. teruk la bea ni..tapi syg pun satu. syg kan comel. gunakanlah kelembutan syg tu untuk lembutkan hati bea. ini bila bea ngamuk..syg pun nak ngamuk waktu tue.. tak faham la ngan kita ni..tak berapa nak faham ngan diri sendiri bila melibatkan syg. kalau pasal syg je bea jadi bengong. sangat kuat la cemburu bea ni sekarang. tak hengat2 dah..bea pun naik pening nak pujuk hati sendiri. sebab cemburu pun sorang2.. syg bukan tau bea jeles. syg ingat bea ni maintain batu agaknya. huhuhu. bea dah jadi macam super ring la. semua sebab syg kamu sgt2 tolong la faham. kite syg kamu gila2. kita jangan la gaduh lagi. tak sanggup la hidup syg takde kat sebelah. xde dengan bea. xde langsung kongsi hidup dengan bea. kongsi citer.. jadi please la syg ye. kita jangan gaduh lagi. sakitnya pale ni bea rasa. jangan tinggalkn bea. sayangku ouh sayang. bea cinta bangat sama kamu. Semalam dye ade cakap sumthing yang bisa membuat jiwa ku kucar kacir. Dye cakap pasal ex aku. Hurmmm. kenape la dye ungkit semule cite lame tuh. Aku da bole lupekan ex fiancee aku tuh tapi kenape dye tetibe suh aku bina semule hubungan tu Kau terlalu baik hati. Aku cakap camni bkn sbb aku suke dgn permintaan kau tu tapi bile aku fikirkan. tak semua kapel mampu terime bile di dua kan. Dye mintak aku berbaik semule dgn ex aku myb sbb family aku yang tak mahu aku berpisah dgn bekas tunang akuu. Tapi aku tak sangke yang dye sanggup izinkan aku menduakan dye hanya kerana itu. Indahnye sifat mu sayang. Aku betul-2 terkejut dgn permintaan nye itu :( dan pada mase yang same aku merase sedih sbb aku same sekali tak sanggup menduakan dye. Aku da beri sepenuh hati aku pada dye dan aku pasti cinta aku hanya untuk dye tapi kenape dye memberi keizinan itu. Adakah dye berniat untuk berpisah dengan aku. (( Aku nak kau tahu yang dalam hati aku hanya ada kau sorang. Aku tak sanggup untuk menerima kehilangan kau dari hidup aku. Ini bukan sekadar kata-2 tapi memang ini yang aku maksudkan. Cinta aku pada kau bukan kerana harta. tapi aku cinta pada kau kerana kau adalah kau Kau menjaga tingkah laku ku. kau menjadikan aku seorang yang setia. kau ikhlas menolong ku. kau sentiasa ada dsaat aku sedang berduka dan berkongsi kebahagiaan bersama aku. Sejujurnya aku bahagia dan tak pernah terdetik dhatiku perkataan menyesal mengenali kau. Kini kau adalah sebahagian dari hidupku. Sumpah. aku tak kan sesekali menduakan kau. Ini janji dan sumpah ku. Semalam kau cakap yang kau memahami perasaan ku tentang ex ku dahulu. Aku rasa kau salah sayang. Memang benar aku masih mengingati nya namun aku dengan sepenuh hati menidakkan yang aku mencintai nya. Hanya perasaan sayang saje yang masih tersisa dihati ini. Ianya mungkin kerana hubungan yang terjalin di antara aku dan dia melebihi 5 tahun. Tapi itu tak bermaksud aku masih mengingati nya. Ianya juga tak bermaksud aku mencintainya dan masih memerlukan nya. Tidakkkkkk. Aku sesekali tidak pernah mengharapkan hubungan aku dan dia kembali terbina seperti dahulu kerana aku sudah bahagia memiliki kau sebagai ratu hati ku. Cukuplah adanya kau dalam hidupku untuk aku menjalani sisa-2 hidupku. Aku tak perlukan insan lain lagy dalam hidupku. Hanya kau yang bertakhta di hati ini. Dan itulah kenyataannya. Namun. pada ku kau adalah insan yang suci hatinya. murni tingkah lakunya dan seorang insan yang sanggup kecewa terluka hanya untuk melihat kekasihnya bahagia. Hanya kau satu-2nya insan yang aku jumpa di muka bumi ini sanggup menggadaikan kasih sayang nya hanya untuk kebahagiaan kekasih nya. Kau cukup mulia keQasehku. Tapi aku takkan sesekali mengguriskan hati yang mulia itu. Percayalah. itu janji aku. Semalam adalah hari yang membuatkan aku buka mata tentang pengorbanan mu itu. Aku menjadi semakin takut untuk kehilangan kasih sayang mu itu pabila ku tahu kau teramat menyayangi ku hingga sanggup berkorban sedemikian rupa. Ilydm sayangg : artikal yang agak menarik utk dikongsi kepada semua ) artikal pasal kereta proton. segala persoalan korang sume terjawab kat sini. walaupon ada yang mengkritik kereta buatan tempatan tetapi selepas korang baca. korang akan faham. De acuerdo. selamat membace yeah :D Yang ni saya kena jawab la sebab banyak sangat misinformation. Biasanya information yang berpindah dari satu mulut ke satu mulut yang lain akan berubah menjadi sensasi. Itu lah masyarakat kita. Kita bukan mendapat firsthand info tapi berdasarkan cerita yang telah ditokok tambah. Ini dia cerita dari orang dalam yang duduk ditengah-tengah RampD PROTON. 8220Saya ada kenalan dari kastam boleh confirmkan perkara ni. member saya kerja kastam kat kelang dan beliau sendiri yang maklumkan yg salah satu tugas dia adalah buat checking penerimaan barangan proton untuk di pasangkan di negara ni. Satu kontena enjin je. manakala kontena lain adalah pintu, body dan sebagainya. sama lah dengan kereta lain juga.8221 Kalau kita lalu kat kawasan glenmarie tu, akan ternampak lah satu tanda8230 Kilang Enjin Proton. Tanda tu tak duduk kat situ untuk suka suka je. Kalau kita jengok kat dalam8230. Boleh nampak besi cair yang dituang kedalam acuan untuk membuat enjin block. Memang proton ada mengimpot enjin tapi dari kelas 1.2 dan 2 liter. 1.2liter untuk Savvy (enjin Renault) dan 2.0liter untuk Perdana. Tapi untuk enjin 1.3, 1.5, 1.6 proton buat sendiri. Untuk pintu pulak8230 hanya kereta-kereta Perdana sahaja yang proton beli pintu dari Mitsubishi. For your information, Untuk membuat pintu sahaja memerlukan dekat 20 acuan. Bayangkan lah 4 pintu. Modal itu shaja sudah hampir RM50 juta. So untuk kereta yang volume kecil, kita beli dari luar. Untuk kereta Isawara, Wira, Waja, Gen2, Savvy8230 100 body dibuat di Malaysia. 8220Bayangkan dah 20 tahun menanti kereta Malaysia yang sebenarnya tak keluar-keluar lagi. Bagi yang berkemampuan sudah tentu tak mahu menggunakan injin kenderaan berteknologi 70an, 80an dan 90an yang diubahsuai. Sudah tentu ramai nak teknologi terkini dan sebenarnya milik kita. Secara umumnya proton masih belum ada enjin sendiri lagi. jadi adalah sukar hendak dikatakan kalau ianya adalah kereta Malaysia yang sebenarnya. Pengeluaran kenderaan adalah berdasarkan injinnya barulah boleh dikatakan ianya kenderaan negara sebenarnya.8221 Disini lagi ada misinformation. Memang untuk kereta Perdana kita impot enjin dari Jepun. Untuk Savvy kita gunakan enjin Renault. Untuk Isawara, Wira dan Waja kita buat enjin di Malaysia walaupun design original dia dari Mitsubishi. Tapi enjin Gen-2 adalah enjin terkini yang direka oleh jurutera Proton dan dibina di Malaysia. Enjin tersebut menggunakan teknologi terkini. Jadi kenyataan diatas agak menyesatkan sedikit. Naza, Perodua8230. Masih lagi membawa enjin dari luar. Modal untuk mereka dan mengeluarkan enjin ni amat besar. Nak dapat return pun bukan nya sekejap. Tapi demi maruah dan kemajuan, kita korbankan keuntungan jangka pendek. Selagi kita tidak mengeluarkan enjin sendiri. selagi itu kita tidak tahu. Sekarang kita telah pun mengeluarkan enjin sendiri8230 orang masih tidak percaya. Itu lah masalah orang kita8230 memandang rendah kebolehan anak negara sendiri. 8220Selama ini proton bergantung kepada Mitsubishi sebagai rakan teknikal. Oleh kerana kontrak selama 20 tahun telah tamat. Maka proton terpaksalah mencari rakan teknikal yang baru dan bermulalah masalah melanda proton. Sudah tentu rakan teknikal baru tidak mahu meneruskan rekaan dan teknologi mitshubishi lagi. So apa kan jadi pada kereta proton yang ada sekarang ni untuk masa akan datang.8221 Tidak wujud kontrak 20 tahun dengan Mitsubishi. Mereka adalah rakan kongsi. Bertahun tahun kita berkerjasama dengan Mitsubishi tetapi teknikal apa yang mereka turunkan. Kalau kita pernah berkerja dengan orang Jepun atau Korea, mereka inilah yang paling kemut ilmu. Tapi bab nak korek ilmu kita, dia orang rajin habis. Korang jangan terkejut bila saya cakap yang idea kita pun banyak yang Jepun curi. So bila kita mula menuntut teknologi baru dari mereka8230 mula lah nak caj dan nak ikat royalti yang tak munasabah. Nak mintak copy teknikal drawing zaman dulu sekeping pun dia orang caj beribu ribu. Mulalah kita pandang teknologi dari barat dan teknologi sendiri. Sebab itu kita beli Lotus. Kita ignore Jepun. Bila kita design sesuatu yang lebih baik8230 laju je dia orang hantar balik information ke Mitsubishi. Last-last kita pun mula bersikap secrecy dengan dia orang8230 lama lama diaorang fed up dan mintak keluar. Lagi pun dia orang dah nampak afta nanti dia orang akan masuk balik ke Malaysia. Perodua8230 kenapa daihatsu/toyota memberi enjin latest dia orang8230. Sebab Perodua tu 100 milik Toyota/Daihatsu. Dah lama UMW menjual saham dia orang kepada Jepun. Proton8230. Milik Malaysia. 8220Mungkin ada yang tahu dan ada yang tak tahu yang proton yang digunakan pakai sekarang adalah barangan Mitshubishi. Samalah seperti kereta lain. tukar lambang je..8221 Inilah susah orang kita ni8230. Banyak mendengar cerita sensasi yang banyak ditaruk banyak rempah ratusnya8230. Memang pada mulanya kita belajar8230 selepas itu kita buat sendiri. Saya adalah seorang yang terlibat dengan kerja kerja tersebut. Saga 8211 base dia Lancer lama. Kita Cuma tukar depan dan belakang sikit. Iswara 8211 base Saga, kita mula belajar untuk design kereta sendiri. Masa ni Mitsubishi dah tak berapa setuju bila kita menubuhkan RampD. So kita menggunakan khidmat penasihat dari UK. Wira 8211 Disini berpuluh puluh designer dan engineer Proton dihantar ke Jepun untuk kerjasama design kereta baru. Proton dan Mitsubishi kongsi modal. Hampir 2 tahun kami disana. Bahagian tengah dikongsi bersama. Depan dan Belakang, design asing-asing. Lampu depan dan belakang share sebab nak kurang kan cost. Hasilnya Proton Wira-Mitsubishi Lancer. Orang akan kata hah kongsi je sebab tak tahu buat kerja8230. Tapi ada orang kata apa apa bila Ford dan Mazda berkongsi bahagian tengah Ford Laser dan Mazda 323 adalah kereta yang sama. Ada orang komplen Bila orang Malaysia yang buat begitu8230 orang Malaysia sendiri yang nak mengutuk. Tak ramai yang tahu seksa bekerja kat Jepun sebab dia orang suka curi idea. Bayang kanlah semasa kami design dashboard untuk Wira8230 masa tu Mitsubishi sudah pun siap soft tooling mould untuk dashboard kereta dia8230 Bila mereka tengok dashboard Proton, Mereka sanggup letak designer dia depan design kita untuk mengubahsuai kembali rupa bentuk dashboard mereka. Kalau kita pernah tengok dashboard mitsubishi lancer8230 hampir samakan. Itu mereka yang meniru bukan kita. Ianya menunjukkan kita bukan tak pandai8230 Cuma masyarakat sendiri berfikiran macam itu. Perdana 8211 untuk membuat satu satu design bukannya murah. Nak balik modal pun lama. Jumlah kereta yang dijual pun kena banyak. So kalau nak buat Perdana8230. Sampai habis pun tak balik modal. So yang ni memang kita ambil kereta dari mitsubishi dan pasang di Malaysia. Cuma kita tukar depan dan belakang, dan bahagian dalaman. Tiara 8211 Tiara adalah bukan product Proton. Ia adalah keluaran DRB. Tapi kita kena tunduk dengan arahan dari atas untuk mereka menggunakan lambang Proton. Waja 8211 Waja adalah permulaan kita untuk menunjukkan kita mampu melakukan kerja sendiri. 100 didesign orang orang kita. Tapi untuk kejuruteraan kita memerlukan consultant dari luar. mainly dari Eropah dan Amerika. Bukan sebab tak pandai tapi kita tak cukup kakitangan. Nak design kereta bukan seperti menjahit baju. Kebaikan dari mengambil consultant dari luar memang membuka mata kita8230 kita adalah setaraf dengan kebolehan mereka. Nak design kereta ni memerlukan beratus ratus kakitangan. Bukannya sedikit. Gen2 8211 100 didesign oleh orang kita. Consultant dari luar hanya sedikit sebab kakitangan kita semakin ramai. Kita mula menggunakan enjin yang didesign sendiri. o Savvy 8211 100 dedesign sendiri. Cuma enjin sahaja kita menggunakan Renault sebab kita tidak ada enjin bersaiz kecil. Well8230. Kehebatan enjin Renault sudah terbukti bila mereka memenangi F1. Disin banyak berita palsu disebarkan oleh mereka yang tidak bertanggung jawab. Contohnya8230 Savvy adalah Tiara dan menggunakan chasis Tiara lama. Savvy tidak ada kena mengena dengan Tiara. Savvy adalah baru, 100. Tidak ramai yang tahu bahawa Savvy menggunakan HTHS steel (High Tensile High Strength Steel). Sebab tu body Savvy kuat. Memang ada terpampang kereta Savvy kemek kerana accident. Well8230 kereta mercedes, volvo, BMW pun kemek bila accident. Tapi tak ramai yang tengok keadaan dalaman Savvy yang accident tu8230 In fact. Kukuh. Saudara saudari8230 Bila kita design kereta ni. yang paling penting adalah keselamatan penumpang. Memang kereta didesign untuk crumple bila ada impact. Itu untuk menyerap daya hentakan supaya bukan manusia yang menerima hentakan kuat. Rating TUV Germany memberikan 3 star untuk Proton. BMW 5 series pun dapat 3 star. Ramai yang kata Savvy ni tak sedap bila memandu. Tapi tanyalah yang bercakap tu8230 adakah mereka pernah memandu Savvy. Kebanyakan nya tidak. Hanya mendengar dari orang lain. Lain lain 8211 Ada banyak lagi yang saya tak boleh cerita sebab ada secrecy act. Proton pun ada design kereta untuk company lain dan ada membuat part untuk company lain. Proton ada juga buat reverse engineering untuk motosikal lumba (tahun tu dia champion) tapi kita tidak boleh menceritakan sebab dasar secrecy kita. Mungkin sesetengah orang yang memakai certain kereta mewah tidak tahu yang part kereta mereka dibuat di proton. Kalau Proton tak elok8230 masakan mereka mengkontrakkan proton untuk membuat kereta mereka. 8220Berbalik kepada masalah yang sedang dihadapi oleh proton. Kenapa ianya harus berlaku perkara sebegini. Apakah yang sebenarnya telah berlaku dan dibuat oleh proton dalam masa 20 tahun untuk membina kenderaan nasional sendiri. Memang ada RampD proton cuba mendapatkan struktur dan bahan-bahan untuk membuat injin tapi gagal mendapatkan resepinya.8221 Proton memang dah ada enjin sendiri. Yang terpasang dekat Gen-2 tu apa dia. Bab-bab bahan untuk membuat enjin tu senang je. Kebanyakan pengeluar kereta menggunakan besi yang sama sebab pengeluar besi dalam dunia ni bukan banyak. Kita Cuma bagi specifikasi je. Nak design enjin tu yang susah. Transmition yang paling susah. Untuk info lah8230 kami masih lagi dalam proses untuk mereka cipta transmition sendiri. Bukan macam nak buat karipap tau. 8220Penubuhan proton sejak 20 tahun yang lampau tidak mencapai objektif yang sebenarnya. Dimana silapnya Berapa ramaikah yang tahu bilakah ilham proton ini sebenarnya timbul dan berapa lamakah usaha dilakukan bagi membolehkan impian ini tercapai.8221 Mungkin ramai yang mengganggap hanya seorang perdana menteri sahaja terlibat. Cuma pada zaman Tun M baru persetujuan dapat dicapai setelah Mitshubishi bersetuju menjadi rakan teknikal dengan bersyarat. (syarat ni tak bolehlah diberi tahu. sebab ianya adalah OSA) Penubuhan Proton lebih mencapai objectif nya. Pada mulanya Proton hanya di rancang untuk membuat kereta bukan untuk merekacipta kereta. Kita menubuh RampD, Mitsubishi tidak setuju. Ye la8230 siapa nak bagi kita pandai kan. Cuba check dekat Perodua, berapa ramai jurutera dari Proton bekerja dekat sana, Head of RampD Perodua8230bekas Proton, Head of Styling8230bekas Proton, Head of Planning8230bekas Proton, Head of Production8230bekas Proton (rasa-rasanya dah kena kebas dekat Naza), Head of Engineering Services8230bekas Proton. Ratarata mereka yang senior dekat sana dari proton. We trained them8230 orang lain ambil cara senang je. Naza pulak. Head of RampD8230.bekas Proton. Head of Production8230bekas Proton. Honda pun ramai bekas Proton, DRB Pekan8230 Head dia pun bekas proton, Inokom8230 head dia pun bekas proton. Itu kira head je8230bukan lagi kira engineer dan designer. So it meets its objective untuk memajukan orang-orang kita. Mainly orang Melayu. Naza sendiri tidak menyangkal kereta Naza mainly didevelop oleh bekas kakitangan Proton. So8230 orang Proton tak bagus Kita belum lagi kira bekas pekerja proton yang diambil oleh consultant luar negara8230 dari America, Eropah sampai ke Jepun. Tau tak kita kakitangan Proton telah memenangi pertandingan mereka design kereta anjuran Ford. Beliau mendapat tempat pertama. Bukan bertanding diperingkat Malaysia. Tapi di peringkat antarabangsa. Memang beliau mendapat tawaran kerja dari syarikat kereta gergasi Amerika dan Eropah. Tapi kami tabik bila dia decide nak stay dekat Malaysia sebab taknak anak-anak membesar dinegara lain. Ada orang tau8230 8220Selama 20 tahun proton pergantung kepada pemerintah yang sepatutnya telah boleh berdiri dengan sendirinya sekarang ini selepas perjanjian tamat. Ibarat kata. berapa lama perlu bergantung. tak kan dah 20 tahun nak merangkak lagi. nak tambah masa untuk merangkak lagi. so bila lak nak belajar berdiri dan berjalan sendiri tanpa dipimpin lagi..sebab tu exPM kata. kalau dah tak boleh tutup aja82308221 Proton boleh menjadi lebih baik kalau tidak ada tanggung jawab kepada negara. Senang aja8230 buang sahaja pengeluar-pengeluar yang bermasalah. Tapi apa akan jadi dengan ekonomi. Itu tanggungjawab Proton untuk negara. Bayangkanlah penjanaan ekonomi proton untuk negara8230 berapa banyak kaki tangan Proton8230 8000. Berapa banyak kakitangan syarikat yang secara lansung untuk membuat part Proton8230100,000 orang. Berapa banyak bank dapat untung, berapa banyak syarikat bumiputra yang naik Bayangkanlah kami boleh membantu sedangkan polisi kerajaan tidak membantu. Cuba ingat sebelum timbulnya proton. Berapa banyak wakil jualan bumiputra untuk kereta toyota, nissan, honda 08230 Kosong. Mengenai masalah AP pulak perkara tu bukan perkara baru. Mungkin ada yang tak tahu yang proton juga mendapat AP. Kalau tak. sure harga kereta proton tak serendah sekarang ini. Tak percaya boleh check duti import yang dibayar untuk sebuah kereta proton. Nak check duti import tak susah sgt. cuma bandingkan harga kereta proton di kawasan bebas cukai. Kita memang tak payah bayar duti impot sebab kita buat kereta kat dalam Malaysia. Tapi tetap kena cukai. Kita tak ada AP. Yang Proton kecewa kenapa terlampau banyak AP dikeluarkan. Lepas tu sebijik-sebijik kerajaan kena tipu. Bayangkan lah kalau kereta KIA yang dibawa masuk ke Malaysia8230 harga yang di declare adalah RM8000. Tak masuk akalkan bila kastam approve benda ni. Paling murah kereta yang pernah dibuat adalah dalam dunia ni adalah lebih kurang RM18,000. Itu baru bahan bahan dia. Belum lagi kira cost modal acuan, cost tenaga kerja, cost RampD. Bayangkan lah banyak mana kerjaan rugi pada cukai. Bayangkanlah banyak mana Naza untung. Dasar Automotif Negara di perlukan bagi meneruskan perjuangan yang belum tercapai disamping menjaga serta melindungi pemilik kereta proton sekarang ini. sejauh mana boleh bertahan tak tahula..kalau tidak akan bertimbunlah bakal besi buruk bila tiada lagi sparepart proton (asalnya milik Mitsubishi) dan akan timbulah barangan made in Jinjang atau sewaktu dengannya. Saudara8230 Dalam banyak banyak negara pengeluar kereta, Malaysia lah yang paling kurang memprotect industry automotive mereka. Rakyat Malaysia juga lah yang paling tidak patriotik dalam hal-hal kereta ni. Walaupun kita telah merdeka, minda kita tetap diajar barangan lain lebih elok dan tidak membantu barangan sendiri. Saya ambil contoh8230 Thailand membuka pintu mereka untuk industri automotif8230 tapi ada syarat. Kereta yang dibina di Thailand harus lah di export keluar lebih dari yang dijual dalam negara nya. Korea8230 cuba pergi ke Korea dan lihat sendiri disana. Nak cari kereta yang bukan dari Korea8230susah. Sebabnya8230 1. memang mereka patriotik. 2. Cuba pakai kereta import8230 Lembaga Cukai mereka akan menyusahkan pembeli kereta tu. Sebab kata mereka tentu banyak duit. Jepun8230 Semasa mereka belajar membuat kereta hampir 80 tahun dulu8230 nak naik bukit pun boleh undur (baca sejarah toyota), tapi rakyat mereka tetap bangga dan tetap membeli. Cuba kat Malaysia8230. Kutuk lagi ada. Saudara semua8230 kejayaan sesuatu project negara bergantung kepada sokongan dari rakyat sendiri. The more people buy, the cheaper things can be. Economic of scale lah tu. Lagi banyak dijual, lagi rendah cost pembalikan modal untuk setiap kereta. Nak buat sebijik kereta hampir 1 billion cost dia. Macam mana nak balik modal kalau kita tak ambil untung. Kilang enjin lagi mahal8230 tapi kita korbankan keuntungan kerana kalau kita dok asyik beli enjin dari luar, masa mana kita nak belajar dan maju. Proton baru 20 tahun. Korea mengambil masa 40 tahun untuk kereta dia tiba ditahap ini. Jepun sudah 80 tahun, Barat sudah 100 tahun. Ini industri kereta. Kalau orang suruh kita fikir nak buat plastik aiskrim tu pun majority kita tak boleh. Ini kereta. So yang mengutuk tu8230 fikir. Lagi banyak kita jual, lagi murah kita boleh jual8230 lagi banyak duit, lagi baik pembangunan yang kita boleh buat. Setiap test dan setiap bahan baru yang nak direka memerlukan wang yang banyak. Masalahnya sekarang siapakah yang bakal atau boleh dijadikan rakan teknikal. Walau pun volkswagen nak join ngan proton tapi persoalannya boleh ke. Kenapa..saya kata macam tu..sebab Volkswagen ni guna euro. Sudah tentu la harga kereta proton pada masa akan datang lebih mahal lagi. (salah satu sebab isu AP keluar) Nak mohon Nissan atau Honda atau Toyata jadi rakan teknikal memang agak sukar. Errr8230. Ini kita bagi hint sikit sebab teruk sangat dah ni. Kita tengah develop kereta dengan VW. Sebab tu kita jangan dengar saja orang cakap. Kalau semua AP ditarik balik lagi banyak masalah akan timbul. salah satunya adalah AFTA. Mampukah negara kita membayar ganti rugi kepada negara lain yang telah melaksana AFTA. Mungkin ada yang tak sedar yang negara kita telah membayar ganti rugi RM billion sebab menangguh perlaksanaan AFTA sebelum ni kapada negara Asean yg berkaitan. Memang kita akan kena penalti sebab ada perjanjian AFTA. Tapi bukan kita nak tarik AP macam tu aja. Jalan penyelesaian masih ada. Kalau negara lain boleh ada polisi dia orang yang membantu industri kereta mereka8230 kenapa kita tidak boleh. Kerana AP China boleh mengeksport kereta mereka ke Malaysia (kereta Chery hampis masuk), tapi polisi China masih lagi tidak membenarkan kereta kita masuk kesana. Memang dia kata boleh masuk tapi dah 5 tahun mencuba pun belum dapat kelulusan lagi. Banyak syarat lagi. India8230 nak masuk kesana kena letak deposit USD200 Million. Belum lagi nak set up kilang dan infrastruktur jualan. Cuba masuk kat Korea8230 Kita nak jual kain kita kat sana pun diaorang tak nak beli walau pun kualiti kita bagus. Kuat nya patriotik diaorang. Kita8230 apa yang nama lain selain dari barang sendiri mesti bagus punya. Bagi yang nak membandingkan kereta kita dengan kereta German8230. Bukan tak boleh buat. Boleh8230 tapi sanggup ke bayar harga kereta German untuk kereta buatan Malaysia. Naza yang rata rata import kereta Cuma tukar bumper pun boleh jadi taraf kereta nasional. Perodua yang tak pernah design kereta sendiri (cuma design bumper depan belakang) pun dapat taraf kereta nasional8230 Proton sekurang-kurangnya telah mendidik ramai anak bangsa dalam kemajuan teknologi. Dah ramai hasil dari pengalamn bekerja dengan proton diambil untuk sektor RampD ditempat lain. Bayangkan lah satu kumpulan Advance Engine Research Proton terus diambil oleh Petronas. Bukan sorang8230. Kesemuanya. Nak kerja dengan RampD proton8230. Paling minimum 2nd class upper. 1st class berlambak. Selepas berpengalaman8230 Perodua, Naza ambil. Tapi saya tak marah bila orang kata macam-macam pasal proton. Itu hak mereka. Tapi fikirkanlah tenaga yang kami beri untuk memajukan negara dalam bidang teknologi. Boleh sebut tak company mana lagi dalam bidang industri yang betul-betul menggunakan kepakaran anak Malaysia dalam bidang RampD ni. Kalau kita tidak belajar8230 sampai bila kita tidak akan tahu. Dan sampai bila kita akan bergantung dengan orang luar. Tapi bab support selepas jualan8230. saya sendiri pun tak puas hati. Sabotaj pun Proton dah biasa kena8230. Orang curi part semasa delivery kerata tukar dengan part tiruan atau lama. Yang kena komplen8230 proton. Tapi yang hairannya semasa Perodua recall balik 4000 unit Myvi8230. Tak ada pulak yang kutuk. Letak sebelah sebelah Myvi dan Savvy8230 check performance dia. Then baru tahu nak kata apa. Jangan dengar orang cakap je8230 test sendiri. Baru tau. Tak lama lagi akan keluar Savvy Auto-Manual8230. Maksudnya dua-dua jenis gear ada dalam kereta. Malas nak tukar gear8230 swith to auto. Nak main ciluk-ciluk8230 switch to manual. Errr. siapa kata kita guna tecnology 70an. Terbaek kan. Bangga gila kot DD Perihal Tuan Punya Blog Erna Ouh Erna Ipoh, Perak, Malaysia Aku simple orang nye. pemalas kalo kene buad assignment. buad benda yg aku minat. aku rajin lha :) sorang yg agak matured. meminati kaum sejenis. Opsss. HAHAHA :) agak panas baran. tapi cepat reda. Seorang yg moody. namun suka berjenaka. Bijak dalam bidang perkomputeran (skema le pulak) HAHA. Sudah berpunya. Jadi jangan 39coba-coba ya39 HAHA. Agak meminati sukan. esp bowling. futsal dan hoki. Paling ta suke adlh badminton. Arkh. FUCK. bosan doh. Suke mengumpul patung spongebob dan lighter. Bercita-cita untuk menjadi seorang pegawai polis tapi dsebabkan suda gagal interview polis utk kali yg ke-5. so aku fed-up dan mule mengubah minat --gt kaunselor terpakse:( View my complete profilePresenter Seksi Ini Bahagia dalam Pelukan Bintang Madrid Liputan6, Madrid 8211 Bintang sekaligus bek andalan Real Madrid Sergio Ramos dan kekasihnya Pilar Rubio membantah rumor keretakan rumah tangga mereka. Cukup dengan sebuah foto mesra, Pilar mengungkapkan kecintaannya pada sang pacar. Keduanya diketahui sering memperlihatkan momen-momen spesial berdua di akun media sosial Instagram . Namun belakangan hubungan Ramos dan Pilar dilaporkan tengah mengalami quotkrisisquot karena tak pernah lagi tampil berdua sejak 23 Agustus lalu. Dilansir dari situs Elbalonrosa . pada Jumat (4/11/2016), Pilar tampak bahagia berada dalam pelukan Ramos. Ramos dan presenter TV seksi itu baru saja menghabiskan akhir pekan dengan menonton sebuah film horor di kediaman mereka. quotSebuah malam yang sempura, selalu, saat aku bersamamu. Aku cinta kamu, sayangku, quot tulis Pilar sebagai keterangan foto di Instagram - nya. Di tangan Ramos, terdapat sebuah DVD film berjudul The Rocky Horror Picture Show . Film legendaris ini bergenre horor komedi musikal yang dirilis pada 1975. Una noche perfecta, como todas las que paso a tu lado. Te amo con locura sr4oficial // A perfect evening, always when I039m with you. ILYSM sr4oficial A photo posted by Pilar Rubio (pilarrubiooficial) on Oct 29, 2016 at 2:00pm PDT You may also read Anggota MPR dari Fraksi PKB, Jazilul Fawaid, mengatakan, jika ingin menguatkan Indonesia, maka yang perlu dilakukan oleh semua elemen Karbala, Irak (ANTARA News) - Serangan bom bunuh diri di sebuah kota oasis di selatan ibu kota Irak, Baghdad, Seoul (ANTARA News) Kejaksaan Korea Selatan menginterogasi dua mantan ajudan presiden atas dugaan mereka membantu orang kepercayaan Presiden
Buscar en el foro Facebook Forex Trading System forex forex piratage facebook facebook forex piratage facebook Encuentra forex piratage facebook Forex Trading Service website Forex Trading System forex piratage facebook facebook forex piratage facebook Encuentra forex piratage facebook Forex Trading en línea servicio web wa forex Piratage facebook Buscar wa forex piratage facebook Sitio web del servicio de Forex Trading en línea Forex Trading System facebook facebook forex piratage facebook Buscar forex piratage facebook Sitio web del servicio de Forex Trading en línea Forex Trading System facebook forex piratage facebook Encuentra wa forex piratage facebook En línea Si usted es nuevo en el comercio de divisas, ¿sabe qué tipos de indicadores técnicos son para qué tipos de operaciones Y si ya eres un comerciante de la divisa con experiencia, ¿es usted Utilizando las combinaciones correctas de indicadores técnicos para ayudarle a obtener...
Comments
Post a Comment